Marytale förstod vår målgrupp på djupet och skapade innehåll som verkligen träffade rätt. Filmerna blev inte bara underhållande – de fick våra drömkandidater att känna sig hemma hos oss redan innan de skickade in sin ansökan.

Susannah Eriksson
Marknadschef Redpill Linpro
Marytale förstod vår målgrupp på djupet och skapade innehåll som verkligen träffade rätt. Filmerna blev inte bara underhållande – de fick våra drömkandidater att känna sig hemma hos oss redan innan de skickade in sin ansökan.

Susannah Eriksson
Marknadschef Redpill Linpro
Redpill Linpro är ett företag i stark tillväxt med en tydlig kultur och en passion för open source. För att fortsätta expandera behövde de rekrytera fler utvecklare och tech-talanger – men inte vilka som helst. De letade efter rätt personer, de som brinner för samma saker som de gör: Linux, kod, open source och allt som hör till.
Redpill Linpro är ett företag i stark tillväxt med en tydlig kultur och en passion för open source. För att fortsätta expandera behövde de rekrytera fler utvecklare och tech-talanger – men inte vilka som helst. De letade efter rätt personer, de som brinner för samma saker som de gör: Linux, kod, open source och allt som hör till.
Creative сhallenges
Vi började där vi alltid börjar – med målgruppen. Vad engagerar dem? Vad får dem att klicka, skratta och tänka "Det där är ju jag!"? Svaret var tydligt: Sci-fi, fantasy, open source-humor och smarta referenser som bara de rätta personerna skulle förstå. Med det i ryggen skapade vi en serie karaktärsdrivna filmer där vi fick följa Johan, Sara och Eli på deras resa till Redpill Linpro. Genom humor, storytelling och nördiga referenser byggde vi filmer som talade direkt till målgruppen.
Vi lekte med allt från meme-inspirerade scener till multiverse-berättelser, fyllda med subtila blinkningar till Matrix, fantasy och open source-kulturen. Budskapet var tydligt: "Känner du igen dig? Då kommer du passa in i vår familj."
Creative сhallenges
Vi började där vi alltid börjar – med målgruppen. Vad engagerar dem? Vad får dem att klicka, skratta och tänka "Det där är ju jag!"? Svaret var tydligt: Sci-fi, fantasy, open source-humor och smarta referenser som bara de rätta personerna skulle förstå. Med det i ryggen skapade vi en serie karaktärsdrivna filmer där vi fick följa Johan, Sara och Eli på deras resa till Redpill Linpro. Genom humor, storytelling och nördiga referenser byggde vi filmer som talade direkt till målgruppen.
Vi lekte med allt från meme-inspirerade scener till multiverse-berättelser, fyllda med subtila blinkningar till Matrix, fantasy och open source-kulturen. Budskapet var tydligt: "Känner du igen dig? Då kommer du passa in i vår familj."
User experience focus
Effekten blev precis vad vi hoppades på – och mer därtill: En kraftig ökning av kvalificerade ansökningar. Markant fler spontanansökningar. Kandidater som uttryckligen refererade till filmerna i sina ansökningar. Redpill Linpro såg snabbt hur rätt personer hittade fram till dem, och flera av de nyrekryterade nämnde filmerna som en avgörande faktor till varför de sökte.
Men vi stannade inte där. Utöver rekryteringsarbetet hjälpte vi Redpill Linpro att stärka sitt varumärke genom content till sociala medier, säljmaterial i form av elevator pitch-filmer och en kreativ julkalender som engagerade både anställda och kunder. Vill du också attrahera rätt talanger och bygga ett varumärke som sticker ut?
User experience focus
Effekten blev precis vad vi hoppades på – och mer därtill: En kraftig ökning av kvalificerade ansökningar. Markant fler spontanansökningar. Kandidater som uttryckligen refererade till filmerna i sina ansökningar. Redpill Linpro såg snabbt hur rätt personer hittade fram till dem, och flera av de nyrekryterade nämnde filmerna som en avgörande faktor till varför de sökte.
Men vi stannade inte där. Utöver rekryteringsarbetet hjälpte vi Redpill Linpro att stärka sitt varumärke genom content till sociala medier, säljmaterial i form av elevator pitch-filmer och en kreativ julkalender som engagerade både anställda och kunder. Vill du också attrahera rätt talanger och bygga ett varumärke som sticker ut?



Senaste projekt
Branding
Social Media
Filmproduktion
Soleil
Soleil ville stärka sin digitala närvaro – och resultatet talar för sig självt. Med vår strategi har deras LinkedIn-visningar ökat med 400% och följartillväxten stigit med 37%. Kampanjkonverteringen? Upp 196%. Smart marknadsföring gör skillnad – och Soleil är beviset.

Branding
Social Media
Filmproduktion
Soleil
Soleil ville stärka sin digitala närvaro – och resultatet talar för sig självt. Med vår strategi har deras LinkedIn-visningar ökat med 400% och följartillväxten stigit med 37%. Kampanjkonverteringen? Upp 196%. Smart marknadsföring gör skillnad – och Soleil är beviset.

Social Media
Filmproduktion
Rekrytering
Teknikcollege
Teknikcollege ville nå ut till ungdomar och förändra bilden av industrijobb – från gammaldags och grått till modernt och framtidsdrivet. Resultatet? En kampanj som inte bara förändrade perspektiv, utan också ökade antalet sökande med hela 43 %.

Social Media
Filmproduktion
Rekrytering
Teknikcollege
Teknikcollege ville nå ut till ungdomar och förändra bilden av industrijobb – från gammaldags och grått till modernt och framtidsdrivet. Resultatet? En kampanj som inte bara förändrade perspektiv, utan också ökade antalet sökande med hela 43 %.

Senaste projekt
Branding
Social Media
Filmproduktion
Soleil
Soleil ville stärka sin digitala närvaro – och resultatet talar för sig självt. Med vår strategi har deras LinkedIn-visningar ökat med 400% och följartillväxten stigit med 37%. Kampanjkonverteringen? Upp 196%. Smart marknadsföring gör skillnad – och Soleil är beviset.

Social Media
Filmproduktion
Rekrytering
Teknikcollege
Teknikcollege ville nå ut till ungdomar och förändra bilden av industrijobb – från gammaldags och grått till modernt och framtidsdrivet. Resultatet? En kampanj som inte bara förändrade perspektiv, utan också ökade antalet sökande med hela 43 %.
